Property:Introductory text

From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Revision as of 12:51, 6 December 2016 by Admin (talk | contribs) (1 revision imported)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)

{{#cargo_store:_table=Managed |Version=1.0 |Version_notes=* Initial version |Managed_item_name=Introductory text |Managed_item_type=Property |Wikibase_name=Noordoostpolder samenwerkingswijzer |Server_name=noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl |Creation_date= |Modification_date=6 December 2016 10:51:51 |Item_authors= |Item_creator= }}

Showing 20 pages using this property.
A
Er dient zich een maatschappelijk initiatief aan. En nu? Hoe speel je daar op een goede manier op in?  +
Wie zijn de relevante actoren voor het realiseren van de kernopgave?<br \> *Wie zijn cruciaal voor het realiseren van de kernopgave? *Wie moet bijdragen, instemmen of gehoord worden? *Wat leer ik als ik kijk vanuit het perspectief van de andere actoren? *Wat is de betekenis van deze actoren voor het realiseren van de kernopgave? Wat kunnen zij toe- of afdoen?  +
Interactief werken is geen doel op zich en betekent niet: hoe meer partners, maatschappelijke organisaties en burgers betrekken, hoe beter. Interactief werken werkt alleen als het een meerwaarde heeft en kan bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Daarom stelt gemeente Noordoospolder een goede afweging centraal: per onderwerp of opgave goed nadenken of interactief werken mogelijk is, nodig is en meerwaarde heeft. En zo ja: in '''welke mate, met wie en hoe?'''  +
D
Met de onderstaande figuur kun je navigeren naar de verschillende onderdelen van de werkwijze. Klik op het gewenste vakje uit het Speelveld om dat onderdeel te bezoeken. <br> START_WIDGETce960be8895f5d6a-38END_WIDGET<div class="d-none d-md-block d-lg-block ">'"`UNIQ--imagemap-00000008-QINU`"'</div><div class="d-none d-sm-block d-md-none">'"`UNIQ--imagemap-00000009-QINU`"'</div><div class="d-block d-sm-none">'"`UNIQ--imagemap-0000000A-QINU`"'</div> <br> <div id="collapse-pre-one" class="mw-collapsible mw-collapsed" style="float: none;"><div class="mw-collapsible-toggle toccolours" style="float: none;"> <div class="mw-collapsible-toggle-row"> <div class="mw-collapsible-toggle-header">'''<i class="fa fa-info-circle " ></i> Toelichting op de figuur''' <span class="noprint" style="float:right;"><span class="down"><i class="fa fa-chevron-up " ></i></span><span class="up"><i class="fa fa-chevron-down " ></i></span></span></div> <div class="mw-collapsible-toggle-indicator"></div></div> </div> <div class="mw-collapsible-content" style="width:100%; padding-bottom:20px; padding-top:20px;"> Samenwerken aan maatschappelijke opgaven kun je langs vier deelprocessen invullen: #<i class="fa fa-binoculars " ></i> '''Verkennen:''' Analyseren van de situatie. #<i class="fa fa-cubes " ></i> '''Ontwerpen:''' Bouwen aan een procesaanpak/ plan van aanpak. #<i class="fa fa-rocket " ></i> '''Realiseren:''' Feitelijk organiseren van samenwerking en realiseren van de opgave. #<i class="fa fa-check-circle " ></i> '''Evalueren en bijsturen:''' Leren ten behoeve van huidige en toekomstige processen.<br><br> Telkens let je op drie elementen die cruciaal zijn voor samenwerking of interactief werken: #'''<i class="fa fa-bullseye " ></i> De inhoudelijke opgave:''' Wat is de kernopgave die we willen realiseren? Hoe is deze te typeren en af te bakenen? #<i class="fa fa-users " ></i> '''De actoren:''' Wie zijn relevante partijen/ spelers voor het realiseren van de opgave als (co)producent, doelgroep of gedupeerde? #<i class="fa fa-refresh " ></i> '''Het proces:''' Is er een basis voor samenwerking? Wat zijn de procesdoelen? </div> </div><br>De vragen in deze Samenwerkingswijzer zijn zo opgesteld dat je deze globaal kunt beantwoorden, maar in een aantal lagen ook dieper, afhankelijk van:<br \> *de opgave – wat speelt er allemaal? – en het procesverloop tot nu toe; *de tijd die je hebt of neemt; én *het belang dat je hecht aan een goede doordenking en voorbereiding van het proces. <br> De '''nadruk''' ligt in de Samenwerkingswijzer bij het deelproces 'Verkennen'. Dit sluit aan bij de ervaringen en behoeften van gemeente Noordoostpolder: organiseer bij de start van een proces meer rust en ruimte voor een goede verkenning. Deze behoefte komt ook voort uit de gedachte dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dit komt ten goede aan ontwerpen, realiseren en evalueren/ bijsturen. <br> Het deelproces 'Realiseren' blijft hier verder buiten beschouwing.  
De democratie is van ons allemaal. Deze is van betekenis in de raadzaal en voor het gemeentebestuur (“Democratie tot in de raad”). Democratie is ook van belang voor hoe we onderling met elkaar omgaan in de samenleving, in wijken, buurten, onze straat en zelfs het huishouden (“Democratie op straat”). Als bewoners gezamenlijk het groenonderhoud doen – wie bepaalt dan wat er moet gebeuren? Hoe betrekt een initiatiefnemer andere belanghebbenden die door zijn of haar initiatief geraakt worden?<br><br> Rictinggevende vragen:<br> *Wat zijn zaken waar je als gemeenteraad over wilt gaan? Wat zijn zaken voor de representatieve democratie? Wat maakt dat dit zo is? *Wat zijn zaken waar initiatiefnemers en andere belanghebbenden gezamenlijk over kunnen gaan? Wat zijn zaken waar bewoners onderling kunnen bepalen wat er moet gebeuren? Wat maakt dat dit zo is? *Hoe kunnen burgers op een goede en zinvolle manier invloed uitoefenen op de besluitvorming door de gemeenteraad? *Hoe kun je stimuleren dat de democratie ook levendig is op straat – in het onderlinge samenspel tussen bewoners en tussen initiatiefnemers en andere belanghebbenden? *Is het juist dat partijen die met eigen inzet en middelen bijdragen aan publieke zaken, ook meer invloed hebben dan diegenen die dat niet doen? Wanneer wel? Wanneer niet? *Hoe richt je het proces in zodat besluitvorming zo democratisch mogelijk is? *Hoe betrek je mensen die hun stem niet kunnen of niet durven te laten horen? *Hoe zorg je ervoor dat de uitkomst van een democratisch proces ook gesteund én nagevolgd wordt?  +
E
Overval waar mensen samenleven en samenwerken speelt politiek een rol. Mensen hebben belangen. Deze belangen kunnen gemeenschappelijk zijn. Soms zijn ze te bundelen, maar nogal eens zijn er ook botsende belangen. Politiek komt in beeld juist in die situaties waarin conflicterende belangen spelen en belanghebbenden tegenover elkaar komen te staan. Politiek komt dan in beeld om een positieve bijdrage te leveren: het bemiddelen tussen belangen om ervoor te zorgen dat we met elkaar verder kunnen en niet blijven ruziën. Politiek vervult dan een betekenisvolle rol, namelijk de ‘gezaghebbende toedeling van waarden’. <br> Politiek heeft in de ogen van heel veel mensen vaak eerder een negatieve lading. Politiek staat voor hen gelijk aan machtsspelletjes, gekissebis en ‘elkaars vliegen afvangen’. Politiek staat voor manipulatie en partijpolitieke profilering over de hoofden van de burgers heen. Het is zaak om dat te keren: dat is de ontwikkelopgave! <br><br> Net als bij democratie is politiek niet iets exclusiefs voor de raad. Politiek vindt ook plaats ‘op straat’: in organisaties, bedrijven, buurten én huishoudens – ook hier is het zaak belangenconflicten te beslechten. Vaak gebeurt dat ook: met elkaar, ‘in eigen kring’ – dat gebeurt op een democratische manier, maar ook op een autoritaire manier.<br> Dat neemt niet weg dat de gemeenteraad als gekozen volksvertegenwoordiging bij uitstek een politieke rol vervult – meteen al gezien de aard van het onderwerp, of in laatste instantie als de samenleving er onderling niet uitkomt. <br> <div id="collapse-pre-one" class="mw-collapsible mw-collapsed" style="float: none;"><div class="mw-collapsible-toggle toccolours" style="float: none;"> <div class="mw-collapsible-toggle-row"> <div class="mw-collapsible-toggle-header">'''<i class="fa fa-info-circle " ></i> De ontwikkelingsopgave is dat dit op een goede manier gebeurt!''' <span class="noprint" style="float:right;"><span class="down"><i class="fa fa-chevron-up " ></i></span><span class="up"><i class="fa fa-chevron-down " ></i></span></span></div> <div class="mw-collapsible-toggle-indicator"></div></div> </div> <div class="mw-collapsible-content" style="width:100%; padding-bottom:20px; padding-top:20px;"> *Als volksvertegenwoordiger goed zicht hebben op alle belangen en in verbinding staan met alle belanghebbenden. *Het ontwikkelen en uitdragen van een politieke visie hoe om te gaan met de diverse belangen en hoe deze te wegen. Welke belang prevaleert? Waar liggen mogelijkheden voor het bundelen van belangen? Hoe gaan we om met botsende belangen? *Het maken van politieke keuzes: uitsluitsel geven over belangenafwegingen waar de samenleving zelf moeilijk uit komt en daarmee het verlenen van democratische legitimiteit. *Politieke sturing als uitkomst van een zorgvuldige afweging en daarmee bijdragen aan het realiseren van maatschappelijke opgaven. *Politieke verantwoording afleggen over de gemaakte keuzes. *Politiek toezicht houden: controleren, vinger aan de pols houden, meekijken. <br> De ontwikkelopgave is ook dat initiatiefnemers en andere belanghebbenden onderling tot een goede bundeling of bemiddeling van belangen kunnen komen – en dus een deel van de politieke rol oppakken. </div> </div> <br>  
We organiseren een collectief leerproces waarbij de uitkomsten ten goede komen aan alle betrokken partijen gezamenlijk – maar tegelijkertijd ook bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen.  +
F
er is nog een leuk huis te koop in Aalten  +
H
Maar soms, als het eerste hoofdstuk niet aan de hoge verwachtingen voldoet, blijkt het eveneens middelmatige tweede hoofdstuk het toch goed te doen. Mogelijk heeft dit te maken met lage verwachtingen op basis van het eerste hoofdstuk.  +
Evaluatie van samenwerking kan aan de hand van verschillende invalshoeken en criteria.  +
Hoe kun je een maatschappelijk initiatief typeren?  +
I
Waaruit bestaat de kernopgave? Wat willen wij en/ of initiatiefnemers realiseren? * Vraagstuk * Uitdaging * Ambitie  +
Initiatiefnemers en inwoners vinden hier een aantal ingangen voor de Samenwerkingswijzer die bijzonder relevant voor hen kunnen zijn.<br> Of, klik op 'Home' of het logo van de gemeente om terug te gaan naar de Startpagina van de Samenwerkingswijzer!  +
<br> *Hoe organiseren we het intern om samenwerking als gemeente goed waar te maken? *Evalueren we het proces en resultaten om daarvan te leren? Doen we dat met alle partijen samen?  +
Samenwerking met partners stelt ook eisen aan de interne organisatie. In hoeverre is de interne organisatie dienstbaar aan samenwerking en interactief werken?  +
Hoe maak je een Wiki pagina.  +
L
Evaluatie van samenwerking en initiatieven zal bijdragen aan leerzame voorbeelden uit de praktijk van Noordoospolder.  +
'''Democratie''' gaat er in essentie om dat we met elkaar, voor elkaar en met gelijke stem bepalen wat er moet gebeuren rond zaken die ons aangaan.  +
M
Samenwerking en participatie staan in dienst van het realiseren van maatschappelijke opgaven. De opgave is het streven een gewenste situatie te realiseren én het leveren van de hiervoor beodigde inzet. De opgave is te doen wat nodig is om de gewenste situatie te realiseren. De opgave heeft hier verschillende functies. *Ten eerste, het bieden van focus en richting. De opgave stuurt alles wat je doet. De opgaven zijn bepalend voor hoe je de organisatie vorm geeft. *Ten tweede, het verbinden van partijen aan de hand van een gemeenschappelijk richtpunt. *Ten derde, het smeden van samenwerking en het mobiliseren van energie om de gewenste situatie ook werkelijk te realiseren. <br>  +
O
<i class="fa fa-cog fa-spin fa-3x fa-fw"></i> <span class="sr-only">Loading...</span> <br> Werk in uitvoering!<br> Een overzicht van alle doelen en opgaven van gemeente Noordoostpolder. <br>Dit overzicht dient meerdere gebruiksdoelen:<br> * Initiatiefnemers uit de samenleving kunnen verkennen hoe zij hun eigen initiatief kunnen verbinden met doelen van de gemeente. * De gemeente kan integraal verkennen en afwegen hoe zij goed kan inspelen op initiatieven uit de samenleving: **Vanuit welke doelen en opgaven kan de gemeente een initiatief versterken? **Aan welke gemeentelijke doelen levert een initiatief een bijdrage tot realisatie? <br>  +
... more about "Introductory text"
Introductory text +
Has type"Has type" is a predefined property that describes the datatype of a property and is provided by Semantic MediaWiki.