Aanzet voor een organisatorische werkwijze
From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Revision as of 07:44, 3 May 2017 by Bart Litjens PPS (talk | contribs)
Aanzet voor een organisatorische werkwijze
Er dient zich een maatschappelijk initiatief aan. En nu? Hoe speel je daar op een goede manier op in?
- In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
- Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
- Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.
- Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
- De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
- De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
- De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.
- De accountmanager vervult meerdere rollen:
- Helpdesk en vraagbaak.
- Koppelaar.
- Begeleider en ontzorger.
- Kwaliteitsbewaker.
- Monitor van voortgang en afspraken.
- De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
- Wie zijn de initiatiefnemers?
- Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
- Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
- Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
- Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
- Wat is de stand van zaken toe nu toe?
- Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?
PM Verdieping: typen/ soorten initiatieven.
- De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
- Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
- Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
- Relevante voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.
- De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar een personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening: aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?
- Binnen het bredere team wordt het initiatief integraal afgewogen.
- Staan we er positief tegen over? Zijn er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan?
- Hoe kan de gemeente het initiatief verder helpen? Welke wegen zijn er?
- Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie? Is een startnotitie nodig?
PM: Verdieping: format startnotitie. PM: vervolgstappen.
Stimuleren en faciliteren van initiatieven
[[Stimuleren en faciliteren van initiatieven#|]]
Some use of "" in your query was not closed by a matching "".