Difference between revisions of "De werkwijze/Interne organisatie in dienst van samenwerking"
From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Line 53: | Line 53: | ||
<br> | <br> | ||
*Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen. | *Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen. | ||
− | **Gaan we het initiatief versterken | + | **Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe? |
**Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het iniatief te remmen? | **Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het iniatief te remmen? | ||
**Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie? | **Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie? |
Revision as of 16:09, 9 May 2017
Interne organisatie in dienst van samenwerking
Hoe organiseren we het intern om samenwerking als gemeente goed waar te maken?
- Is de gemeente een goede samenwerkignsspeler voor anderen?
- Hoe stelt de gemeente zich richting partners op?
- Hoe spelen we slagvaardig in op maaschappelijke initiatieven wanneer die zich aandienen?
Werkwijze om in te spelen om maatschappelijke initiatieven:
- In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
- Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
- Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.
- Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
- De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
- De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
- De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.
- De accountmanager vervult meerdere rollen:
- Helpdesk en vraagbaak.
- Koppelaar.
- Begeleider en ontzorger.
- Kwaliteitsbewaker.
- Monitor van voortgang en afspraken.
- De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
- Wie zijn de initiatiefnemers?
- Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
- Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
- Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
- Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
- Wat is de stand van zaken toe nu toe?
- Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?
Pm: Verdieping: typen/ soorten initiatieven.
- De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
- Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
- Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
- Relevante voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.
- De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar een personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening:
- Aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?
- Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen.
- Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe?
- Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het iniatief te remmen?
- Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie?
- Is een startnotitie nodig?
De werkwijze: Hoe te realiseren?
[[De werkwijze#|]]
Some use of "" in your query was not closed by a matching "".