Difference between revisions of "Leer- en inspiratieomgeving/Handreikingen"
From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
(Created page with "{{Chapter |Title=Handreikingen |Paragraphs={{Paragraph |SELECT=Paragraaf |Heading=Regie vanuit de raad op samenwerking en interactie |Level=h3 |Paragraph=Regie vanuit de raad...") |
|||
Line 7: | Line 7: | ||
|Paragraph=Regie vanuit de raad betekent dat de raad actief richting geeft aan de aanpak van participatie bij die onderwerpen waar de raad ook over gaat – omdat de raad bevoegd is of een onderwerp grote impact heeft in de samenleving en politiek relevant is. Het college kan de raad daartoe in positie brengen. | |Paragraph=Regie vanuit de raad betekent dat de raad actief richting geeft aan de aanpak van participatie bij die onderwerpen waar de raad ook over gaat – omdat de raad bevoegd is of een onderwerp grote impact heeft in de samenleving en politiek relevant is. Het college kan de raad daartoe in positie brengen. | ||
<br> | <br> | ||
− | Bij regie door de raad kun je denken aan: | + | {{Collapsible |
+ | |Header='''''Bij regie door de raad kun je denken aan:''''' | ||
+ | |Content= | ||
#Het richten van de inzet: onderwerp, afbakening en cruciale politieke keuzevraagstukken. | #Het richten van de inzet: onderwerp, afbakening en cruciale politieke keuzevraagstukken. | ||
#Selectie van cruciale partijen. | #Selectie van cruciale partijen. | ||
Line 15: | Line 17: | ||
#De rolverdeling tussen raad en college in het proces. | #De rolverdeling tussen raad en college in het proces. | ||
#Evaluatie en controle op de voortgang. | #Evaluatie en controle op de voortgang. | ||
+ | }} | ||
<br> | <br> | ||
}}{{Paragraph | }}{{Paragraph | ||
Line 21: | Line 24: | ||
|Level=h3 | |Level=h3 | ||
|Paragraph=Onderdeel van een professionele werkwijze is de vaardigheid tot maatwerk te komen. | |Paragraph=Onderdeel van een professionele werkwijze is de vaardigheid tot maatwerk te komen. | ||
+ | {{Collapsible | ||
+ | |Header='''''Maatwerk organiseren:''''' | ||
+ | |Content= | ||
*In nagenoeg elke situatie zijn dezelfde zaken belangrijk: belangen; belanghebbenden; doelen; rolverdeling; spelregels, verwachtingenmanagement; communicatie. In nagenoeg elke situatie spelen deze zaken net op een andere manier. | *In nagenoeg elke situatie zijn dezelfde zaken belangrijk: belangen; belanghebbenden; doelen; rolverdeling; spelregels, verwachtingenmanagement; communicatie. In nagenoeg elke situatie spelen deze zaken net op een andere manier. | ||
*Professionaliteit betekent dan dat je vanuit een gemeenschappelijke manier van werken zicht hebt op wat speelt en in samenspel kunt inschatten wat in deze situatie precies nodig is – in plaats van elke keer ‘lukraak’ wat te doen. In samenspel met: | *Professionaliteit betekent dan dat je vanuit een gemeenschappelijke manier van werken zicht hebt op wat speelt en in samenspel kunt inschatten wat in deze situatie precies nodig is – in plaats van elke keer ‘lukraak’ wat te doen. In samenspel met: | ||
Line 27: | Line 33: | ||
*Professionaliteit betekent ook dat je ondanks deze complexiteit op basis van ‘gezond verstand’ kunt toewerken naar een resultaat met mensen die daar vanuit positieve energie aan willen bijdragen. | *Professionaliteit betekent ook dat je ondanks deze complexiteit op basis van ‘gezond verstand’ kunt toewerken naar een resultaat met mensen die daar vanuit positieve energie aan willen bijdragen. | ||
*Een professionele werkwijze betekent een gemeenschappelijke taal en handelingsrepertoire. | *Een professionele werkwijze betekent een gemeenschappelijke taal en handelingsrepertoire. | ||
+ | }} | ||
<br> | <br> | ||
}}{{Paragraph | }}{{Paragraph | ||
Line 36: | Line 43: | ||
|Heading=Alert zijn op valkuilen | |Heading=Alert zijn op valkuilen | ||
|Level=h3 | |Level=h3 | ||
− | |Paragraph=Voorkom veelvoorkomende valkuilen die in de praktijk van veel agemeenten relevant zijn: | + | |Paragraph=Voorkom veelvoorkomende valkuilen die in de praktijk van veel agemeenten relevant zijn! |
+ | {{Collapsible | ||
+ | |Header='''''Veel voorkokmende valkuilen:''''' | ||
+ | |Content= | ||
#Participatie om de participatie. | #Participatie om de participatie. | ||
# “Consensus en draagvlak zijn altijd te realiseren bij goede participatie” – een remmende illusie. | # “Consensus en draagvlak zijn altijd te realiseren bij goede participatie” – een remmende illusie. | ||
Line 46: | Line 56: | ||
#Bestuurders / politici bewijzen lippendienst aan participatie, maar doen er vervolgens alles aan om het niet te laten slagen. | #Bestuurders / politici bewijzen lippendienst aan participatie, maar doen er vervolgens alles aan om het niet te laten slagen. | ||
#Participatie zien als apart proces in plaats van integraal onderdeel beleidsproces. | #Participatie zien als apart proces in plaats van integraal onderdeel beleidsproces. | ||
+ | <br> | ||
+ | }} | ||
<br> | <br> | ||
}} | }} | ||
}} | }} |
Revision as of 17:29, 10 May 2017
Handreikingen
Regie vanuit de raad op samenwerking en interactie
Regie vanuit de raad betekent dat de raad actief richting geeft aan de aanpak van participatie bij die onderwerpen waar de raad ook over gaat – omdat de raad bevoegd is of een onderwerp grote impact heeft in de samenleving en politiek relevant is. Het college kan de raad daartoe in positie brengen.
Bij regie door de raad kun je denken aan:
- Het richten van de inzet: onderwerp, afbakening en cruciale politieke keuzevraagstukken.
- Selectie van cruciale partijen.
- Bepalen van de gewenste participatie: participatievorm of doelen van participatie.
- Cruciale processtappen.
- De eigen rol van de raad tijden het participatieproces.
- De rolverdeling tussen raad en college in het proces.
- Evaluatie en controle op de voortgang.
Realiseren van maatwerk
Onderdeel van een professionele werkwijze is de vaardigheid tot maatwerk te komen.Maatwerk organiseren:
- In nagenoeg elke situatie zijn dezelfde zaken belangrijk: belangen; belanghebbenden; doelen; rolverdeling; spelregels, verwachtingenmanagement; communicatie. In nagenoeg elke situatie spelen deze zaken net op een andere manier.
- Professionaliteit betekent dan dat je vanuit een gemeenschappelijke manier van werken zicht hebt op wat speelt en in samenspel kunt inschatten wat in deze situatie precies nodig is – in plaats van elke keer ‘lukraak’ wat te doen. In samenspel met:
- Raad, college en ambtelijke organisatie.
- Participanten en initiatiefnemers.
- Professionaliteit betekent ook dat je ondanks deze complexiteit op basis van ‘gezond verstand’ kunt toewerken naar een resultaat met mensen die daar vanuit positieve energie aan willen bijdragen.
- Een professionele werkwijze betekent een gemeenschappelijke taal en handelingsrepertoire.
Werkvormen
Alert zijn op valkuilen
Voorkom veelvoorkomende valkuilen die in de praktijk van veel agemeenten relevant zijn!Veel voorkokmende valkuilen:
- Participatie om de participatie.
- “Consensus en draagvlak zijn altijd te realiseren bij goede participatie” – een remmende illusie.
- Participatie komt neer op het weglopen voor het nemen van beslissingen.
- Van een klankbordgroep consensus verwachten.
- Een representatief beeld als eis aan participatie.
- Ongenoegen over de inhoudelijke uitkomst botvieren op de kwaliteit van het proces.
- Onvoldoende (politiek-bestuurlijke organisatie) om participatie te richten en er vervolg aan te geven.
- Bestuurders / politici bewijzen lippendienst aan participatie, maar doen er vervolgens alles aan om het niet te laten slagen.
- Participatie zien als apart proces in plaats van integraal onderdeel beleidsproces.
[[Leer- en inspiratieomgeving#|]]
Some use of "" in your query was not closed by a matching "".