Difference between revisions of "De werkwijze/Samenwerking evalueren en de lessen delen"

From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Line 6: Line 6:
 
worden.
 
worden.
  
 +
=== {{Fa|bullseye}} Inhoudelijke opgave ===
 
*Is de opgave gerealiseerd? Wat wel en wat niet? Is dit naar tevredenheid van betrokken actoren
 
*Is de opgave gerealiseerd? Wat wel en wat niet? Is dit naar tevredenheid van betrokken actoren
 
*In hoeverre heeft de samenwerking daaraan bijgedragen? Wat was de meerwaarde van de samenwerking?
 
*In hoeverre heeft de samenwerking daaraan bijgedragen? Wat was de meerwaarde van de samenwerking?

Revision as of 00:11, 14 May 2017

Samenwerking evalueren en de lessen delen
Zelf, met een projectteam en/of samen met betrokken initiatiefnemers en andere betrokkenen de samenwerking en de resultaten tegen het licht te houden.

Het is verstandig om lessen te trekken uit elke samenwerking en deze vast te houden voor de toekomst. Je kunt de evaluatie zo klein of groot insteken als je wil: een korte evaluatie geschreven van achter het bureau tot een gezamenlijke evaluatie met alle actoren die betrokken zijn geweest. De onderstaande vragen helpen je bij het richten van de evaluatie.
worden.

Inhoudelijke opgave

  • Is de opgave gerealiseerd? Wat wel en wat niet? Is dit naar tevredenheid van betrokken actoren
  • In hoeverre heeft de samenwerking daaraan bijgedragen? Wat was de meerwaarde van de samenwerking?
  • Is de verkenning een goede basis geweest voor de procesaanpak en goed proces?
    • Is de opgave juist afgebakend?
    • Zijn de juiste actoren in beeld geweest en feitelijk betrokken?
    • Klopte de inschatting van de kernvoorwaarden voor het proces?
    • Was het algehele proces vooraf goed in beeld?


  • Heeft de procesaanpak goed gewerkt?
    • Zijn er passende bestuursstijlen gekozen?
    • Hebben de geformuleerde spelregels gewerkt? Is het gelukt ze ook na te leven?
    • Wat was de rol van de raad en het college? Is deze rol adequaat ingevuld?
    • Zijn de verschillende processtappen goed doordacht en gekozen?


  • Is er constructief met en tussen actoren samengewerkt?
    • Hebben alle actoren hun aandeel en inbreng geleverd?
    • Zijn actoren zelf tevreden?
    • Is het gelukt om goed verwachtingenmanagement te organiseren?
    • In hoeverre is het gelukt zorgvuldig maar slagvaardig met overeenkomsten en verschillen / consensus en conflicten om te gaan?


  • Wat zijn de belangrijkste succesfactoren, faalfactoren en lessen geweest?


Hoe kun je een maatschappelijk initiatief evalueren?
Evalueren initiatief.png
Evalueren initiatief.png
Evalueren initiatief.png


Werkvormen in Noordoostpolder inventariseren en evalueren


Werkvormen inventariseren.png
Werkvormen inventariseren.png
Werkvormen inventariseren.png


Gebruik maken van 'universele maatstaven' uit de Benchmark Burgerparticipatie


Universele Maatstaven Benchmark Burgerparticipatie.png
Universele Maatstaven Benchmark Burgerparticipatie.png
Universele Maatstaven Benchmark Burgerparticipatie.png
De Benchmark Burgerparticipatie/ Participatiemonitor is ontwikkeld in samenwerking met de VNG, het ministerie van BZK en diverse gemeenten.

De benchmark biedt vier 'universele maatstaven' - onderverdeeld naar 10 onderliggende maatstaven - om elk participatieproces te kunnen evalueren. De maatstaven sluiten tevens aan bij de werkwijze van deze Samenwerkingswijzer.


{{#cargo_store:_table=Managed |Version=1.0 |Version_notes=* Initial version |Managed_item_name=De werkwijze/Samenwerking evalueren en de lessen delen |Managed_item_type=Page |Wikibase_name=Noordoostpolder samenwerkingswijzer |Server_name=noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl |Creation_date=10 May 2017 05:27:27 |Modification_date=15 May 2017 14:10:04 |Item_authors=User:Lonneke van Oort, User:Bart Litjens PPS |Item_creator=User:Bart Litjens PPS }}