Difference between revisions of "De werkwijze/Samenwerking evalueren en de lessen delen"
Line 20: | Line 20: | ||
**Zijn actoren zelf tevreden? | **Zijn actoren zelf tevreden? | ||
**Is het gelukt om goed verwachtingenmanagement te organiseren? | **Is het gelukt om goed verwachtingenmanagement te organiseren? | ||
− | + | *In hoeverre is het gelukt zorgvuldig maar slagvaardig met overeenkomsten en verschillen / consensus en conflicten om te gaan? | |
<br> | <br> | ||
==={{Fa|refresh}} Proces=== | ==={{Fa|refresh}} Proces=== |
Revision as of 14:33, 15 May 2017
Het is verstandig om lessen te trekken uit elke samenwerking en deze vast te houden voor de toekomst. Je kunt de evaluatie zo klein of groot insteken als je wil: een korte evaluatie geschreven van achter het bureau tot een gezamenlijke evaluatie met alle actoren die betrokken zijn geweest. De onderstaande vragen helpen je bij het richten van de evaluatie.
worden.
Inhoudelijke opgave
- Is de opgave juist afgebakend?
- Is de opgave gerealiseerd?
- Wat wel en wat niet?
- Is dit naar tevredenheid van betrokken actoren
- In hoeverre heeft de samenwerking daaraan bijgedragen? Wat was de meerwaarde van de samenwerking?
Actoren
- Zijn de juiste actoren in beeld geweest en feitelijk betrokken?
- Zijn er passende bestuursstijlen gekozen?
- Is er constructief met en tussen actoren samengewerkt?
- Hebben alle actoren hun aandeel en inbreng geleverd?
- Zijn actoren zelf tevreden?
- Is het gelukt om goed verwachtingenmanagement te organiseren?
- In hoeverre is het gelukt zorgvuldig maar slagvaardig met overeenkomsten en verschillen / consensus en conflicten om te gaan?
Proces
- Heeft de procesaanpak goed gewerkt?
- Hebben de geformuleerde spelregels gewerkt? Is het gelukt ze ook na te leven?
- Wat was de rol van de raad en het college? Is deze rol adequaat ingevuld?
- Zijn de verschillende processtappen goed doordacht en gekozen?
- Is de verkenning een goede basis geweest voor de procesaanpak en goed proces?
- Was het algehele proces vooraf goed in beeld?
- Klopte de inschatting van de kernvoorwaarden voor het proces?
- Wat zijn de belangrijkste succesfactoren, faalfactoren en lessen geweest?
De benchmark biedt vier 'universele maatstaven' - onderverdeeld naar 10 onderliggende maatstaven - om elk participatieproces te kunnen evalueren. De maatstaven sluiten tevens aan bij de werkwijze van deze Samenwerkingswijzer.
{{#cargo_store:_table=Managed |Version=1.0 |Version_notes=* Initial version |Managed_item_name=De werkwijze/Samenwerking evalueren en de lessen delen |Managed_item_type=Page |Wikibase_name=Noordoostpolder samenwerkingswijzer |Server_name=noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl |Creation_date=10 May 2017 05:27:27 |Modification_date=15 May 2017 14:10:04 |Item_authors=User:Lonneke van Oort, User:Bart Litjens PPS |Item_creator=User:Bart Litjens PPS }}