Difference between revisions of "Interne organisatie in dienst van samenwerking"

From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
(Replaced content with "{{Topic |Title=Interne organisatie in dienst van samenwerking |Chapters={{Chapter in topic |SELECT=hoofdstuk |Name chapter=Zijn van een goede samenwerkingsspeler }}{{Chapt...")
Line 1: Line 1:
 
{{Topic
 
{{Topic
 
|Title=Interne organisatie in dienst van samenwerking
 
|Title=Interne organisatie in dienst van samenwerking
|Introductory text={{Collapsible
 
|Header=
 
|Content=
 
{{ Afbeelding
 
| Bestand=Goede_samenwerkingsspeler.png
 
| Titel=Voorwaarden voor samenwerking en interactief werken
 
}}
 
}}
 
#Is de gemeente een goede samenwerkignsspeler voor anderen?
 
#Hoe stelt de gemeente zich richting partners op?
 
#Geven we invulling aan evaluatie van het proces en de resultaten om collectief te leren?
 
#Hoe spelen we slagvaardig in op maaschappelijke initiatieven wanneer die zich aandienen?
 
<br>
 
{{Collapsible
 
|Header='''''Werkwijze om in te spelen om maatschappelijke initiatieven:'''''
 
|Content=
 
*In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
 
**Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
 
**Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.
 
<br>
 
*Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
 
**De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
 
**De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
 
**De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.
 
<br>
 
*De accountmanager vervult meerdere rollen:
 
**Helpdesk en vraagbaak.
 
**Koppelaar.
 
**Begeleider en ontzorger.
 
**Kwaliteitsbewaker.
 
**Monitor van voortgang en afspraken.
 
<br>
 
*De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
 
**Wie zijn de initiatiefnemers?
 
**Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
 
**Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
 
**Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
 
**Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
 
**Wat is de stand van zaken toe nu toe?
 
**Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?
 
<br>
 
*De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
 
**Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
 
**Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
 
**Relevante voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.
 
<br>
 
*De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar een personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening:
 
**Aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?
 
<br>
 
*Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen.
 
**Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe?
 
**Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het iniatief te remmen?
 
**Wie besluit over het vervolg?  Raad, college of directie?
 
**Is een startnotitie nodig?
 
}}
 
 
|Chapters={{Chapter in topic
 
|Chapters={{Chapter in topic
 
|SELECT=hoofdstuk
 
|SELECT=hoofdstuk

Revision as of 07:41, 10 May 2017

Interne organisatie in dienst van samenwerking

Goede samenwerkingspartner: organisatiekracht gevraagd!

Is de gemeente een goede samenwerkignsspeler voor anderen?

Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png


Slagvaardig inspelen op maatschappelijke initiatieven


Hoe organiseer je dat? Bouwstenen voor een werkwijze:

  • In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
    • Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
    • Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.


  • Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
    • De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
    • De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
    • De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.


  • De accountmanager vervult meerdere rollen:
    • Helpdesk en vraagbaak.
    • Koppelaar.
    • Begeleider en ontzorger.
    • Kwaliteitsbewaker.
    • Monitor van voortgang en afspraken.


  • De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
    • Wie zijn de initiatiefnemers?
    • Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
    • Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
    • Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
    • Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
    • Wat is de stand van zaken toe nu toe?
    • Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?


  • De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
    • Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
    • Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
    • Relevantie voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.


Overzicht van doelen en opgaven waar gemeente Noordoostpolder aan werkt

  • De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening:
    • Aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?


  • Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen.
    • Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe?
    • Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het initiatief te remmen?
    • Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie?
    • Is een startnotitie nodig?


Succesfactoren voor inspelen op maatschappelijke initiatieven:
Succesfactoren initiatieven.png
Succesfactoren initiatieven.png
Succesfactoren initiatieven.png