Difference between revisions of "Sturen en controleren/Uitgangspunten voor samenwerking"

From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Line 6: Line 6:
 
*Flexibel en snel koppelen van gemeentelijke middelen
 
*Flexibel en snel koppelen van gemeentelijke middelen
 
*Inzetten op duurzame gezonde  exploitatie van initiatieven  
 
*Inzetten op duurzame gezonde  exploitatie van initiatieven  
 
+
<br \>
 
''' (1) Het gemeentebestuur werkt van buiten naar binnen.'''<br \>
 
''' (1) Het gemeentebestuur werkt van buiten naar binnen.'''<br \>
 
*Gemeentelijk handelen is gebaseerd op een goed zich op alle relevante maatschappelijke wensen, behoeften en belangen.  
 
*Gemeentelijk handelen is gebaseerd op een goed zich op alle relevante maatschappelijke wensen, behoeften en belangen.  
Line 13: Line 13:
 
*Het gemeentebestuur speelt op en passende manier in op kansrijke maatschappelijke initiatieven – die tevens aansluiten bij gemeentelijke doelen – dit kan door te faciliteren, samen te werken of door initiatieven met rust te laten.  
 
*Het gemeentebestuur speelt op en passende manier in op kansrijke maatschappelijke initiatieven – die tevens aansluiten bij gemeentelijke doelen – dit kan door te faciliteren, samen te werken of door initiatieven met rust te laten.  
 
*Houding en gedrag van het gemeentestuur zijn gericht op ‘zaken mogelijk maken’ en meedenken”: “Hoe kunnen we het wél mogelijk maken?” (in plaats van “Nee, kan niet”, of “Ja, maar…”)
 
*Houding en gedrag van het gemeentestuur zijn gericht op ‘zaken mogelijk maken’ en meedenken”: “Hoe kunnen we het wél mogelijk maken?” (in plaats van “Nee, kan niet”, of “Ja, maar…”)
 
+
<br \>
 
'''(2) Het gemeentebestuur biedt ruimte aan maatschappelijke initiatieven.''' <br \>
 
'''(2) Het gemeentebestuur biedt ruimte aan maatschappelijke initiatieven.''' <br \>
 
*Bewoners, organisaties en bedrijven hebben het ‘recht van uitdaging met hun eigen initiatief’( “Right to challenge”).
 
*Bewoners, organisaties en bedrijven hebben het ‘recht van uitdaging met hun eigen initiatief’( “Right to challenge”).
 
*Er is een reductie van eenzijdige regels, acties, uitvoeringsplannen en budgetten ( zie ook punt 1.1 ‘van binnen naar buiten werken’).
 
*Er is een reductie van eenzijdige regels, acties, uitvoeringsplannen en budgetten ( zie ook punt 1.1 ‘van binnen naar buiten werken’).
 
+
<br \>
 
'''(3) Een groot deel van de gemeentelijke middelen wordt vrij gehouden om snel en flexibel te koppelen aan maatschappelijke initiatieven (waaronder budgetten en ambtelijke en bestuurlijke tijd)'''<br \>
 
'''(3) Een groot deel van de gemeentelijke middelen wordt vrij gehouden om snel en flexibel te koppelen aan maatschappelijke initiatieven (waaronder budgetten en ambtelijke en bestuurlijke tijd)'''<br \>
 
*De flexibele inzet van middelen is passend/ groeit mee met de mate waarin het gemeentebestuur via maatschappelijke initiatieven de maatschappelijke opgaven realiseert.
 
*De flexibele inzet van middelen is passend/ groeit mee met de mate waarin het gemeentebestuur via maatschappelijke initiatieven de maatschappelijke opgaven realiseert.
 
*De financiële relatie en de wijze van verantwoording is passend bij de situatie en stimuleert snel en adequaat inspelen op het initiatief.
 
*De financiële relatie en de wijze van verantwoording is passend bij de situatie en stimuleert snel en adequaat inspelen op het initiatief.
 
+
<br \>
 
'''(4) De inzet van het gemeentebestuur is gericht het realiseren en borgen van een gezonde exploitatie van maatschappelijke initiatieven.''' <br \>
 
'''(4) De inzet van het gemeentebestuur is gericht het realiseren en borgen van een gezonde exploitatie van maatschappelijke initiatieven.''' <br \>
 
*Structurele afhankelijkheid van (financiële) steun voor initiatieven wordt in principe vermeden. Eenmalige substantiële steun om een initiatief duurzaam van de grond te krijgen heeft de voorkeur.
 
*Structurele afhankelijkheid van (financiële) steun voor initiatieven wordt in principe vermeden. Eenmalige substantiële steun om een initiatief duurzaam van de grond te krijgen heeft de voorkeur.
 
*Het gemeentebestuur draagt waar mogelijk bij aan een gezonde exploitatie, met andere middelen dan ‘structureel geld’, zoals kennis en het stimuleren van ‘rendabele activiteiten’.
 
*Het gemeentebestuur draagt waar mogelijk bij aan een gezonde exploitatie, met andere middelen dan ‘structureel geld’, zoals kennis en het stimuleren van ‘rendabele activiteiten’.
 
+
<br \>
==='''Samenwerking en participatie staan in dienst van het realiseren van maatschappelijke opgaven.===
+
===Samenwerking en participatie staan in dienst van het realiseren van maatschappelijke opgaven.===
 
*Samenwerking heeft meerwaarde
 
*Samenwerking heeft meerwaarde
 
*Focus op maatschappelijke in plaats van private belangen
 
*Focus op maatschappelijke in plaats van private belangen
 
+
<br \>
 
'''(1) Samenwerking biedt meerwaarde en is gericht op het realiseren van gewenste maatschappelijke effecten.'''
 
'''(1) Samenwerking biedt meerwaarde en is gericht op het realiseren van gewenste maatschappelijke effecten.'''
 
<br \><br \>
 
<br \><br \>
 
'''(2) Het gemeentebestuur verbindt zich uitsluitend met maatschappelijke initiatieven die ook gericht zijn op maatschappelijke opgaven – en die dus niet louter een privaat belang dienen.'''
 
'''(2) Het gemeentebestuur verbindt zich uitsluitend met maatschappelijke initiatieven die ook gericht zijn op maatschappelijke opgaven – en die dus niet louter een privaat belang dienen.'''
 
}}
 
}}

Revision as of 06:48, 2 May 2017

Uitgangspunten voor samenwerking

Maatschappelijke initiatieven en opgaven vormen voor het gemeentebestuur hét vertrek- en richtpunt voor eigen focus én inzet.

  • Van buiten naar binnen werken
  • Ruimte voor initiatieven
  • Flexibel en snel koppelen van gemeentelijke middelen
  • Inzetten op duurzame gezonde exploitatie van initiatieven


(1) Het gemeentebestuur werkt van buiten naar binnen.

  • Gemeentelijk handelen is gebaseerd op een goed zich op alle relevante maatschappelijke wensen, behoeften en belangen.
  • Het verkennen, volgen en vergroten van maatschappelijke energie om zelf bij te dragen aan maatschappelijke opgaven is een leidend principe voor gemeentelijke handelen.
  • Het gemeentebestuur verkent maatschappelijke initiatieven integraal op mogelijkheden om doelen te verbinden en toegevoegde waarde te bieden (“creëren van win-win situaties”).
  • Het gemeentebestuur speelt op en passende manier in op kansrijke maatschappelijke initiatieven – die tevens aansluiten bij gemeentelijke doelen – dit kan door te faciliteren, samen te werken of door initiatieven met rust te laten.
  • Houding en gedrag van het gemeentestuur zijn gericht op ‘zaken mogelijk maken’ en meedenken”: “Hoe kunnen we het wél mogelijk maken?” (in plaats van “Nee, kan niet”, of “Ja, maar…”)


(2) Het gemeentebestuur biedt ruimte aan maatschappelijke initiatieven.

  • Bewoners, organisaties en bedrijven hebben het ‘recht van uitdaging met hun eigen initiatief’( “Right to challenge”).
  • Er is een reductie van eenzijdige regels, acties, uitvoeringsplannen en budgetten ( zie ook punt 1.1 ‘van binnen naar buiten werken’).


(3) Een groot deel van de gemeentelijke middelen wordt vrij gehouden om snel en flexibel te koppelen aan maatschappelijke initiatieven (waaronder budgetten en ambtelijke en bestuurlijke tijd)

  • De flexibele inzet van middelen is passend/ groeit mee met de mate waarin het gemeentebestuur via maatschappelijke initiatieven de maatschappelijke opgaven realiseert.
  • De financiële relatie en de wijze van verantwoording is passend bij de situatie en stimuleert snel en adequaat inspelen op het initiatief.


(4) De inzet van het gemeentebestuur is gericht het realiseren en borgen van een gezonde exploitatie van maatschappelijke initiatieven.

  • Structurele afhankelijkheid van (financiële) steun voor initiatieven wordt in principe vermeden. Eenmalige substantiële steun om een initiatief duurzaam van de grond te krijgen heeft de voorkeur.
  • Het gemeentebestuur draagt waar mogelijk bij aan een gezonde exploitatie, met andere middelen dan ‘structureel geld’, zoals kennis en het stimuleren van ‘rendabele activiteiten’.


Samenwerking en participatie staan in dienst van het realiseren van maatschappelijke opgaven.

  • Samenwerking heeft meerwaarde
  • Focus op maatschappelijke in plaats van private belangen


(1) Samenwerking biedt meerwaarde en is gericht op het realiseren van gewenste maatschappelijke effecten.

(2) Het gemeentebestuur verbindt zich uitsluitend met maatschappelijke initiatieven die ook gericht zijn op maatschappelijke opgaven – en die dus niet louter een privaat belang dienen.

{{#cargo_store:_table=Managed |Version=1.0 |Version_notes=* Initial version |Managed_item_name=Sturen en controleren/Uitgangspunten voor samenwerking |Managed_item_type=Page |Wikibase_name=Noordoostpolder samenwerkingswijzer |Server_name=noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl |Creation_date=2 May 2017 05:37:29 |Modification_date=12 May 2017 14:21:47 |Item_authors=User:Bart Litjens PPS, User:Admin |Item_creator=User:Bart Litjens PPS }}