Difference between revisions of "De werkwijze"
Line 1: | Line 1: | ||
{{Topic | {{Topic | ||
|Title=De werkwijze: Hoe te realiseren? | |Title=De werkwijze: Hoe te realiseren? | ||
− | |Introductory text={{Afbeelding | + | |Introductory text={{[[<imagemap>Image:https://noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl/wikis/noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl/images/5/59/Samenwerken_aan_maatschappelijke_opgaven.png?1494497490695| |
+ | rect 108 264 716 520 [[De werkwijze#Verkennen|]]}} | ||
+ | {{Afbeelding | ||
| Bestand=samenwerken aan maatschappelijke opgaven.png | | Bestand=samenwerken aan maatschappelijke opgaven.png | ||
| Titel=Samenwerken aan maatschappelijke opgave | | Titel=Samenwerken aan maatschappelijke opgave |
Revision as of 11:18, 11 May 2017
{{Topic |Title=De werkwijze: Hoe te realiseren? |Introductory text={{[[<imagemap>Image:https://noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl/wikis/noordoostpolder.samenwerkingswijzer.nl/images/5/59/Samenwerken_aan_maatschappelijke_opgaven.png?1494497490695%7C rect 108 264 716 520 [[De werkwijze#Verkennen|]]}}
Samenwerken aan maatschappelijke opgaven kun je langs vier deelprocessen invullen:
- Verkennen: Analyseren van de situatie.
- Ontwerpen: Bouwen aan een procesaanpak/ plan van aanpak.
- Realiseren: Feitelijk organiseren van samenwerking en realiseren van de opgave.
- Evalueren en bijsturen: Leren ten behoeve van het huidige en toekomstige processen.
Telkens let je op drie elementen die cruciaal zijn voor samenwerking of interactief werken:
- De inhoudelijke opgave: Wat is de kernopgave die we willen realiseren? Hoe is deze te typeren en af te bakenen?
- De actoren: Wie zijn relevante partijen/ spelers voor het realiseren van de opgave als (co)producent, doelgroep of gedupeerde?
- Het proces: Is er een basis voor samenwerking? Wat zijn de procesdoelen?
De vragen in deze Samenwerkingswijzer over zijn zo opgesteld dat je deze globaal kunt beantwoorden, maar in een aantal lagen ook steeds dieper, afhankelijk van:
- het vraagstuk – wat speelt er allemaal? – en het procesverloop tot nu toe;
- de tijd die je hebt of neemt; én
- het belang dat je hecht aan een goede doordenking en voorbereiding van het proces.
De nadruk ligt in de Samenwerkingswijzer bij het deelproces 'Verkennen'. Dit sluit aan bij de ervaringen en behoeften van gemeente Noordoostpolder: organiseer bij de start van een proces meer rust en ruimte voor een goede verkenning. Deze behoefte komt ook voort uit de gedachte dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dit komt ten goede aan ontwerpen, realiseren en evalueren/ bijsturen.
Het deelproces 'Realiseren' blijft hier buiten beschouwing.
|Inhoudsopgave weglaten=No
|Chapters=
Verkennen
Ontwerpen
Evalueren en bijsturen
}}