Interne organisatie in dienst van samenwerking

From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Revision as of 13:59, 16 May 2017 by Lonneke van Oort (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Interne organisatie in dienst van samenwerking
Samenwerking met partners stelt ook eisen aan de interne organisatie. In hoeverre is de interne organisatie dienstbaar aan samenwerking en interactief werken?

Goede samenwerkingspartner: organisatiekracht gevraagd!

Is de gemeente een goede samenwerkignsspeler voor anderen?

Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png


Slagvaardig inspelen op maatschappelijke initiatieven


Hoe organiseer je dat? Bouwstenen voor een werkwijze:

  • In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
    • Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
    • Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.


  • Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
    • De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
    • De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
    • De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.


  • De accountmanager vervult meerdere rollen:
    • Helpdesk en vraagbaak.
    • Koppelaar.
    • Begeleider en ontzorger.
    • Kwaliteitsbewaker.
    • Monitor van voortgang en afspraken.


  • De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
    • Wie zijn de initiatiefnemers?
    • Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
    • Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
    • Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
    • Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
    • Wat is de stand van zaken toe nu toe?
    • Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?


  • De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
    • Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
    • Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
    • Relevantie voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.


Overzicht van doelen en opgaven waar gemeente Noordoostpolder aan werkt

  • De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening:
    • Aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?


  • Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen.
    • Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe?
    • Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het initiatief te remmen?
    • Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie?
    • Is een startnotitie nodig?


Succesfactoren voor inspelen op maatschappelijke initiatieven:
Succesfactoren initiatieven.png
Succesfactoren initiatieven.png
Succesfactoren initiatieven.png