Interne organisatie in dienst van samenwerking
From Noordoostpolder samenwerkingswijzer
Revision as of 07:41, 10 May 2017 by Bart Litjens PPS (talk | contribs) (Replaced content with "{{Topic |Title=Interne organisatie in dienst van samenwerking |Chapters={{Chapter in topic |SELECT=hoofdstuk |Name chapter=Zijn van een goede samenwerkingsspeler }}{{Chapt...")
Interne organisatie in dienst van samenwerking
Goede samenwerkingspartner: organisatiekracht gevraagd!
Is de gemeente een goede samenwerkignsspeler voor anderen?
Slagvaardig inspelen op maatschappelijke initiatieven
Hoe organiseer je dat? Bouwstenen voor een werkwijze:
- In de ambtelijke organisatie is een pool met accountmanagers beschikbaar als helpdesk en om zich snel te verbinden aan maatschappelijke initiatieven.
- Initiatiefnemers die contact zoeken met de gemeente komen snel en klantvriendelijk in verbinding met de accountmanagers in deze pool.
- Vanaf de gemeentelijke website en bijvoorbeeld het Klantcontactcentrum worden initiatiefnemers goed doorgeleid.
- Vanuit de pool wordt snel een accountmanager aangewezen om het contact met initiatiefnemers te organiseren.
- De accountmanager is het centrale aanspreekpunt voor de initiatiefnemers.
- De accountmanager begeleidt initiatiefnemers en voorkomt dat deze zelf de weg moeten vinden binnen het gemeentebestuur – met kans op verdwalen.
- De accounthouder blijft van begin tot einde aan het initiatief verbonden.
- De accountmanager vervult meerdere rollen:
- Helpdesk en vraagbaak.
- Koppelaar.
- Begeleider en ontzorger.
- Kwaliteitsbewaker.
- Monitor van voortgang en afspraken.
- De accountmanager doet een eerste verkenning met de initiatiefnemers: Waar gaat het hier om? De uitkomst is te zien als een ‘intake’ van het initiatief. De verkenning richt zich op een aantal vragen:
- Wie zijn de initiatiefnemers?
- Hoe kan het initiatief getypeerd worden?
- Wat is de maatschappelijke opgave? Wat willen initiatiefnemers realiseren?
- Wat is de afbakening van het initiatief – in relatie tot maatschappelijke opgaven en gemeentelijke doelen?
- Wie zijn de belanghebbenden? Welke belangen spelen hier?
- Wat is de stand van zaken toe nu toe?
- Wat is de vraag van initiatiefnemers aan het gemeentebestuur?
- De accounthouder komt tot een eerste en voorlopige inschatting van het initiatief:
- Afbakening van het initiatief in samenhang tot maatschappelijke opgaven en doelen van de gemeente.
- Meerwaarde om vanuit de gemeente aan te sluiten.
- Relevantie voor raad, college en/ of ambtelijke organisatie.
Overzicht van doelen en opgaven waar gemeente Noordoostpolder aan werkt
- De accountmanager kiest een goed moment om te verbreden. De accountmanager zoekt naar personen in de ambtelijke organisatie op basis van samenhang en afbakening:
- Aan de realisatie van welke opgaven of doelen kan het initiatief een bijdrage leveren?
- Binnen het bredere team wordt het initiatief gewogen.
- Gaan we het initiatief versterken? Waarom en hoe?
- Zijn er er vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid argumenten om niet op het initiatief in te gaan óf om het initiatief te remmen?
- Wie besluit over het vervolg? Raad, college of directie?
- Is een startnotitie nodig?